Wanneer u als flexwerker, kandidaat, sollicitant, zelfstandige zonder personeel of (directe of ingehuurde) werknemer persoonsgegevens aan Opstap B.V. verstrekt, worden uw gegevens opgenomen in onze databank. Dit geldt ook voor de gegevens die wij van u als werknemer of vertegenwoordiger van een (potentiële) zakelijke relatie (zoals een (potentiële) opdrachtgever, leverancier, verkoper of ander(e) bedrijf of instelling) ontvangen.
Opstap B.V. is ervan overtuigd dat de persoonlijke levenssfeer van haar kandidaten, flexwerkers, werknemers, alsook van haar andere relaties en bezoekers van de website, van essentieel belang is. De persoonsgegevens worden dan ook met de grootst mogelijke zorgvuldigheid behandeld en beveiligd, conform de eisen die de privacywet Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) hieraan stelt.
Om uw wensen aan onze website aan te passen, verzamelen wij functionele cookies. Daarnaast verwerken wij ook geanonimiseerde statistische informatie die door ons wordt gebruikt om de werking van de site te analyseren en verbeteren, de zogeheten statistische cookies.
Statistische -en functionele cookies vallen buiten de Cookiewet en word derhalve ook niet op een Cookiebanner van de website getoond.
Onze website kan verwijzingen en/of hyperlinks naar één of meerdere websites van anderen bevatten. Deze Privacy Statement is niet van toepassing op websites van anderen en wij raden u aan het privacy beleid van deze websites te lezen zodat u op de hoogte bent hoe zij met uw privacy omgaan.
Persoonsgegevens die Opstap B.V. van haar flexwerkers, kandidaten, sollicitanten, zelfstandigen zonder personeel en (directe of ingehuurde) werknemers ontvangt, gebruiken wij voor de volgende doeleinden:
We verwerken de persoonsgegevens die noodzakelijk zijn voor onze dienstverlening; een deel van deze gegevens is verplicht om gebruik te kunnen maken van onze dienstverlening. Aanvullende gegevens kunnen wenselijk zijn om de dienstverlening beter te kunnen afstemmen op uw wensen en kwaliteiten of om te voldoen aan meer specifieke vragen of verplichtingen vanuit opdrachtgevers. Een mogelijke branchegerichte keuring of pre-employment screening kan onderdeel uitmaken van een sollicitatieprocedure. U bent zelf verantwoordelijk voor juistheid en relevantie van de gegevens die u verstrekt.
Maar specifiek gaat het om - onder andere - de volgende (documenten met) persoonsgegevens:
Opstap B.V. legt uitsluitend bijzondere persoonsgegevens vast als dat nodig is om aan haar wettelijke verplichtingen te voldoen, voor zover daar toestemming is gegeven, of indien dit anders toegelaten is bij of krachtens de wet. Met ‘bijzondere persoonsgegevens’ wordt bedoeld gegevens over ras, godsdienst of levensovertuiging, politieke gezindheid, gezondheid, seksuele leven, lidmaatschap vakvereniging, strafrechtelijke persoonsgegevens en/of persoonsgegevens over onrechtmatig of hinderlijk gedrag.
De bijzondere gegevens die wij verwerken betreffen veelal gegevens die zijn af te leiden uit uw identiteitsbewijs waarvan wij op grond van de wet een kopie moeten maken als u voor ons gaat werken. Daarnaast kunnen wij bijzondere persoonsgegevens verwerken met betrekking tot uw gezondheid, uitkeringssituatie of achtergrond. Wij doen dit om gebruik te kunnen maken van (premie)kortingen en/of subsidies, onze re-integratieverplichtingen na te komen en ter uitvoering van het overheidsdoel om personen met een grote(re) afstand tot de arbeidsmarkt aan het werk te helpen, hetgeen in diverse (toekomstige) wet- en regelgeving is terug te vinden. Personen met een grote(re) afstand tot de arbeidsmarkt zijn onder meer mensen die gedurende langere tijd werkloos zijn, 50 jaar of ouder zijn en/of zonder re-integratieondersteuning niet of moeilijk aan werk komen.
Tot de bijzondere persoonsgegevens die u aan ons verstrekt hebben alleen personen toegang die over deze gegevens dienen te beschikken voor de (uitvoering van) hun werkzaamheden en/of ter voldoening aan de geldende wet- en regelgeving. Denk hierbij aan de personeels-, financiële-, verzuim- en/of salarisadministratie, bewerkers, personen betrokken bij de (interne en externe) kwaliteitsbewaking, (het toezicht op) de financiële verslaglegging en de uitvoering van premiekorting- en subsidieregelingen.
Wij kunnen de van u ontvangen bijzondere persoonsgegevens daarnaast doorgeven aan onze opdrachtgevers indien daar een wettelijke grondslag voor bestaat. Verder kunnen wij deze gegevens doorgeven aan de overheidsinstellingen die toezien op de uitvoering van de overheidsdoelstellingen en/of het toekennen van (premie)kortingen en/of subsidies.
Opstap B.V. kan uw persoonsgegevens doorgeven aan andere Opstap vestigingen, haar opdrachtgevers, onderaannemers (bijvoorbeeld gegevensbewerkers) die namens haar diensten verlenen of opdrachten uitvoeren, leveranciers, overheidsinstanties en andere zakelijke relaties. En in alle overige gevallen waarin wij hiertoe kunnen worden verplicht, bijvoorbeeld door een gerechtelijk bevel of een gerechtelijk vonnis.
De verstrekking van de persoonsgegevens geschiedt op basis van een gerechtvaardigd belang, wettelijke verplichting en/of ter uitvoering van de overeenkomst in overeenstemming met de doelen zoals genoemd bij “Gegevens die wij verwerken van flexwerkers, kandidaten, sollicitanten, zelfstandigen zonder personeel en (directe of ingehuurde) werknemers”.
Uw persoonsgegevens kunnen worden doorgegeven buiten Nederland. Opstap heeft de nodige maatregelen genomen om te verzekeren dat de doorgegeven persoonsgegevens adequaat worden beschermd.
Hoe lang bewaren wij uw persoonsgegevens?
Opstap bewaart persoonsgegevens niet langer dan noodzakelijk is voor het doel van de verwerking en conform wettelijke bewaartermijnen.
1. Kandidaten (indien er (nog) niet voor Opstap B.V. is gewerkt)
Uw bemiddelingsgegevens (CV, werkervaring, opleiding, testresultaten e.d.) zijn beschikbaar tot 4 weken na het laatste contact, indien u niet voor Opstap B.V. heeft gewerkt en niet opnieuw heeft aangegeven bemiddeld te willen worden. Er kan door Opstap B.V. uitdrukkelijke toestemming worden gevraagd om de gegevens maximaal twee jaar na de datum van inschrijving te bewaren. Na afloop van de genoemde termijnen worden uw gegevens definitief verwijderd.
Indien u eerder dan de bovengenoemde termijn niet meer bemiddeld wilt worden, kunt u zichzelf bij Opstap B.V. uitschrijven. U wordt dan niet meer benaderd en bemiddeld door Opstap B.V.
2. Indien u voor Opstap B.V. werkt/heeft gewerkt
Uw persoonsgegevens moeten in het beginsel uiterlijk 2 jaar na einde dienstverband, verwijderd worden. Bepaalde gegevens moeten langer worden bewaard, als daarvoor sprake is van een wettelijke minimumbewaartermijn, bij bijvoorbeeld claims, audits en fiscale verplichtingen.
Indien u in de toekomst niet meer bemiddeld wilt worden, dan kunt u dit aangeven. U wordt niet meer benaderd en bemiddeld door Opstap B.V.
3. Persoonsgegevens van zakelijke relaties
(contactgegevens van medewerkers van opdrachtgevers, leveranciers, verkopers, referenten en elke andere instantie waarmee wij een zakelijke relatie onderhouden)
Opstap B.V. verwerkt de persoonsgegevens van betrokkenen die werkzaam zijn voor ondernemingen waarmee wij zaken doen:
We verwerken onder andere de volgende persoonsgegevens van zakelijke relaties:
Opstap B.V. kan de van haar zakelijke relaties verkregen persoonsgegevens doorgeven indien dit nodig is ter verwezenlijking van de doelstellingen van de zakenrelatie dan wel ten behoeve van de bemiddeling. Deze gegevens kunnen worden doorgegeven aan andere Opstap vestigingen, aan sollicitanten of kandidaten, zakenpartners en onderaannemers (bv gegevensbewerkers) die namens haar diensten verlenen, en in alle overige gevallen waarin Opstap B.V. hiertoe verplicht kan worden, bijvoorbeeld door een gerechtelijk bevel of rechterlijk vonnis.
Wij hechten er waarde aan dat u makkelijk gebruik kunt maken van uw rechten met betrekking tot de verwerking van uw persoonsgegevens. Als u gebruik wenst te maken van een van de u toekomende en hieronder benoemde rechten kunt u, zoals onderstaand wordt omschreven, contact met ons opnemen.
Inzage en/of wijzigen gegevens
U kunt zelf op elk gewenst moment via uw contactpersoon bij Opstap B.V. verzoeken aan te geven welke (categorieën van) gegevens wij van u verwerken, voor welke doeleinden dat gebeurt, van welke bron de gegevens komen en welke bewaartermijnen door ons worden gehanteerd.
Daarnaast kunt u op elk gewenst moment met ons contact opnemen om uw gegevens aan te vullen, te verbeteren of te verwijderen. Mocht onverhoopt blijken dat wij verkeerde persoonsgegevens van u hebben verstrekt, dan zullen wij dit rectificeren.
Wanneer wij uw persoonlijke gegevens hebben gewijzigd, stellen wij u hiervan op de hoogte.
Verwerking van uw gegevens beperken
Wanneer u het niet eens bent met de inhoud van de gegevens die wij van u bewaren, kunt u een verzoek indienen tijdelijk de verwerking van uw gegevens te beperken. Wij wachten dan met het verspreiden van uw gegevens tot deze naar uw mening weer op orde zijn. U kunt een verzoek tot een verwerkingsbeperking op elk moment via uw contactpersoon bij Opstap B.V. indienen.
Wanneer wij verwerking van uw persoonsgegevens beperken, stellen wij u hiervan op de hoogte.
Recht om gegevens over te dragen
U kunt de persoonsgegevens die wij van u bewaren, in een gestructureerde, gangbare en machine leesbare vorm opvragen via uw contactpersoon bij Opstap B.V. U bent volledig vrij deze informatie over te dragen aan een derde.
Recht om vergeten te worden
Wanneer u geen gebruik meer wenst te maken van onze diensten, kunt u een verzoek indienen van verwijdering van al uw persoonlijke gegevens. U kunt ons op elk gewenst moment via uw contactpersoon bij Opstap B.V. verzoeken al uw gegevens te verwijderen.
U kunt daarnaast uw eventueel verleende toestemming om uw gegevens te verwerken op elk gewenst moment intrekken. Wij zullen de verwerking van uw persoonsgegevens waarvoor u toestemming had verleend staken. Het intrekken van uw toestemming heeft echter geen invloed op de verwerkingen die al hebben plaatsgevonden.
Procedure, responstermijn en kosten
Wij proberen uw verzoeken als genoemd in dit hoofdstuk zo snel mogelijk, maar uiterlijk binnen één maand te behandelen. Wij zijn verplicht uw identiteit te controleren voordat aan uw verzoeken kan worden voldaan. Uw verzoeken worden in beginsel elektronisch behandeld, tenzij dat niet mogelijk is of u anders verzoekt.
Voor de behandeling van uw voornoemde verzoeken brengen wij in beginsel geen kosten in rekening, tenzij uw verzoeken buitensporig zijn, kennelijk ongegrond of indien u bij het recht op inzage om bijkomende kopieën verzoekt.
Opstap B.V. doet er alles aan om uw persoonsgegevens optimaal te beveiligen tegen onrechtmatig gebruik. Wij doen dit aan de hand van fysieke, administratieve, organisatorische en technische maatregelen. Bijvoorbeeld: alleen geautoriseerden hebben toegang tot de gegevens. Indien en voor zover gegevens worden verstrekt aan gegevens bewerkers die namens haar diensten verlenen of opdrachten uitvoeren, is Opstap B.V. met hen overeengekomen dat zij de persoonsgegevens eveneens optimaal beveiligen.
Opstap B.V. heeft een Privacy Officer voor de gegevensbescherming aangesteld die binnen de organisatie toezicht houdt op de toepassing en naleving van de Privacy regels. Mocht u vragen, opmerkingen of klachten over de bescherming van uw persoonsgegevens door Opstap B.V. of wilt u een datalek melden, dan kunt u schriftelijk of per e-mail contact met ons opnemen via:
Opstap B.V.
Kerkstraat 1b
7532 AP Enschede
Privacy Officer: Talitha Lutgens
Email: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
Opstap B.V. kan van tijd tot tijd om uiteenlopende redenen veranderingen, aanvullingen of wijzigingen aanbrengen in haar Privacy Statement. Het meest actuele Privacy Statement is te allen tijde in te zien op de website van Opstap B.V.
Op de bepalingen uit deze Privacy Statement en alle hieruit voortvloeiende geschillen is Nederlands recht van toepassing.