Beleving in de brouwerij

Een glimmende blauwe envelop, een kerk die geen kerk blijkt te zijn. Het halfjaarlijkse relatie-event voor zakelijke partners van UWV kende de nodige verrassingen. En die misten hun effect niet.

Er klopt iets niet.

De rustgevende stem van Ilse DeLange vult de oren die de echo’s van voetstappen hadden verwacht. Op het podium, waar ooit het altaar stond, pronken zilverkleurige gisttanks en brouwketels. Strakke houten banken hebben plaatsgemaakt voor antieke tafels, stoelen en sofa’s, in een huiselijke sfeer opgesteld. De Annakerk in Amstelveen, waar het relatie-event van UWV’s landelijk Werkgeversservicepunt plaatsvond, richt zich niet meer specifiek op gelovigen, maar op samenkomsten in al zijn vormen. Met het bier van huisbrouwer Naeckte Brouwers, direct aan de hippe toog verkrijgbaar, als gangmaker.

Prikkelen

Een goede eerste indruk maken. Prikkelen. Verrassen. Daar draaide het ook om tijdens de nieuwste editie van het halfjaarlijks bedankje voor zakelijke relaties. Een dag van gezelligheid, netwerken en inspireren. Dit keer opgetuigd rond de hoofdvragen van The Candidate Journey: hoe bind je medewerkers al tijdens de sollicitatieprocedure aan je bedrijf, en geef je de kandidaten die je af hebt gewezen toch een positieve ervaring mee?

De tijden zijn veranderd. Het aantal moeilijk vervulbare vacatures stijgt, werknemers hebben de controle. Zowel de goede als slechte ervaringen delen ze via sociale media zonder omhalen met de rest van Nederland. Een beetje vertroetelen hoort er tegenwoordig bij om de perfecte kandidaat in te lijven. ‘Maar waar zijn ze vatbaar voor?’, vraagt Michel Mol van technisch dienstverlener Detamo Flex Force zich af. ‘En wat zijn de nieuwste ontwikkelingen? Hier krijg ik antwoord op die vragen.’

Hoofdlampje

Neem sollicitanten serieus. Laat zien dat je wat extra’s voor ze doet. Het is slechts 1 van de adviezen aan relaties van ruim 50 bedrijven, die de gebruikelijke achtergrondinformatie voor het event ter ondersteuning van dat punt in een glimmende blauwe envelop kregen. Dat samen met een klein hoofdlampje. ‘Dat triggerde me’, zegt Peter Loef van brancheorganisatie Glastuinbouw Nederland. ‘Ik was niet op kantoor, kreeg wel een foto doorgestuurd van een collega met dat lampje op zijn hoofd. Ik kreeg er meer zin in, omdat er werk van was gemaakt.’

Opzet geslaagd. Want in plaats van een uitgebreide theoretische onderbouwing stonden belevingen en het uitwisselen van ervaringen centraal. En dus tekenden de aanwezigen op het ene moment het gezicht van de buurman of -vrouw, om duidelijk te maken dat je een kandidaat aandachtig hoort te bekijken, en bespraken ze even later samen prikkelende stellingen en vragen.

Uitdagingen

‘Je leert tijdens zo’n event net zoveel van de mensen die naast je zitten, die voor dezelfde uitdagingen staan’, weet Elanda de Wit van USG Resource. ‘En je komt zo in contact met collega’s. Het inhoudelijke gedeelte is altijd heel goed georganiseerd. Maar het netwerken is net zo belangrijk.’

Toch zag je ze denken bij het startsein van de afsluitende borrel, na een interessante maar intensieve workshop. Zo… nu eerst een Naeckte Brouwers. Proost!

Groepsfoto 3 juli relatie event

Bron: UWV

7 aug 2019