Het zijn onzekere tijden, maar dit kunt u van ons verwachten!

Er is al veel gezegd en geschreven over de huidige crisis. Zowel persoonlijk als zakelijk, waarbij onder andere veel bedrijven het moeilijk hebben om het hoofd boven water te houden. Als Opstap mogen we echter niet klagen. Dagelijks monitoren we de ontwikkelingen en net als onze opdrachtgevers werken we er hard aan om de voortgang van het werk overeind te houden. Gelukkig ervaren wij als Opstap dat onze mensen en de bedrijven waarvoor zij werken nog volop actief zijn. En als het bij u doorloopt, dan ook bij ons!

Lees meer...

Opstap 8104

In onze vorige blog stelden we de vraag of werknemers met een zwaar beroep eerder zouden mogen stoppen. Die discussie doet veel stof opwaaien, ook in de politiek, omdat het categoriseren van het begrip ‘zwaar’ een behoorlijke uitdaging is. Dat lossen we dus niet zomaar op. Waar we wel in mee kunnen denken is de manier waarop je ‘werk’ zowel lichamelijk als mentaal aangenamer kunt maken, waardoor zelfs werknemers met een zwaar beroep minder vaak uitvallen. Hier onze tips:

Tip 1: Bepaal tijdig waar werknemers echt goed in zijn

De motivatie van ervaren vakmannen zal afnemen als zij klussen moeten uitvoeren waar zij niet op zitten te wachten. Het is belangrijk om de kracht van elk individu te kennen, waardoor je professionele teams krijgt die elkaar kunnen versterken. Weet jij precies waar jouw medewerkers of collega’s goed in zijn?

Tip 2: Zorg voor een veilige en gezonde werkplek

Het risico op uitval is groter als de veiligheid in geding is, zoals bij bouwvakkers die op de steiger aan het werk zijn. Maar ook in kantooromgevingen bepalen factoren als frisse lucht, voldoende daglicht en goede faciliteiten op de werkplek de gezondheid van de werkplek. Denk ook aan ergonomische omstandigheden, zoals het in hoogte kunnen aanpassen van bureaus of misschien wel een aantal actieve statafels om aan te vergaderen.

Tip 3: Een compliment doet wonderen

Hoe vaak krijg jij een schouderklopje of had je dat graag gewild? Complimenten worden te vaak vergeten, terwijl erkenning en waardering enorm belangrijk zijn, de onzekerheid wegneemt en letterlijk ziekteverzuim voorkomt. De medewerker voelt zich dan minder “buitengesloten” en krijgt weer nieuwe energie. Geef een compliment dan wel persoonlijk, want dat werkt het meest effectief.

Tip 4: Creëer werkplekken waar je rustig kunt werken

De meeste collega’s, en waarschijnlijk jijzelf ook, zullen het plezierig vinden als ze niet telkens door andere medewerkers gestoord worden. Maar dan moeten er wel plekken zijn om je af te kunnen zonderen en je te kunnen concentreren. Zijn er voldoende stilteplekken?

Tip 5: Wees alert, waakzaam en creatief

Het werk aangenamer en plezieriger maken betekent ook dat je alert moet zijn. Laat het niet zover komen dat iemand opgebrand raakt. Vaak merk je al iets, maar vergeet je er wat aan te doen omdat je zelf zo druk bent. Dan is het meestal te laat. Denk in creatieve oplossingen, bijvoorbeeld door tijdelijk schuiven met werktijden, een dag minder werken of het stimuleren van thuiswerken.

Tip 6: Plan overleg in, dat voorkomt “Nu even niet!”

Die bekende uitspraak ‘nu even niet!’ ken je vast wel. Om dat te voorkomen helpt het als je aan collega’s duidelijk aangeeft op welke bloktijden ze jou wel of niet mogen storen. Zo kun je je beter op je werkzaamheden concentreren, voorkom je stress en ben je veel produktiever .

Heeft dit je geholpen?

Daar waar werknemers bijna met pensioen gaan kan je je afvragen hoe zij het de laatste twee jaar nog gaan volhouden. De werkelijkheid is namelijk dat eerder stoppen in veel gevallen nog niet kan. Maar er zijn natuurlijk best mogelijkheden om het werk die laatste jaren anders in te richten, zoveel mogelijk te verlichten en daarmee aangenamer te maken. Heb je zelf nog tips? We horen ze graag!

5 jun 2019