Ook in de ban? Doe er dan wat an!

We schijnen er allemaal van in de ban te zijn. Zelfs onze minister president, Mark Rutte, heeft er last van en misschien wel zijn hele kabinet. Laatst las ik er een interessant artikel over. Het verschijnsel kent lachwekkende taferelen, maar is eigenlijk gewoon een serieus en soms zelfs pijnlijk onderwerp. Nieuwsgierig geworden wat het is?

We zijn in de greep van de smartphone!

Zelfs onze premier werd door Tweede Kamervoorzitter Arib op de vingers getikt, omdat hij tijdens de ministerraad vergaderingen te vaak op zijn mobiel te vinden was. Dat viel te lezen in een recent artikel in de Telegraaf. Lachwekkende situaties zijn de smartphones die meegenomen worden naar het toilet en per ongeluk in het “Water Closet” belanden. Daar kunnen die dingen niet zo goed tegen. Er schijnen zelfs zomerkampen nodig te zijn waar digitale junks kunnen afkicken van het teveel aan prikkels. Een goed gesprek voeren, zonder smartphone in de hand, blijkt onmogelijk te zijn bij deze groep. Elkaar in de ogen kijken is doodeng voor hen. Zij appen elkaar zelfs als zij naast elkaar zitten. Misschien ken je ze of herken je jezelf? Zijn we in een bliepende, piepende en zoomende maatschappij beland? Het lijkt er wel op, want ik las dat liefst 86% van de mensen bij elke notificatie de smartphone checkt.

En wat betekent dat dan?

Daar valt natuurlijk over te twisten, maar er kunnen ongezonde situaties ontstaan. Naast het feit dat klanten je niet serieus nemen als je steeds op je smartphone zit te loeren kan het ook lichamelijke klachten en leed veroorzaken. Denk aan ernstige auto-ongelukken, het per ongeluk tegen een lantaarnpaal aanlopen of fietsend in de sloot belanden. En, vooral bij opgroeiende kinderen, nekklachten en bijziendheid. Ook psychologen hebben het drukker gekregen door het toenemende aantal klachten van stress. Deze digitale verslaving raakt iedereen. Het betekent dat we vaak onvoldoende nadenken over de gevolgen, omdat alles wat ons aangeboden wordt op ‘gemak’ lijkt en razendsnel als een app te installeren valt. Maar is dat wel zo handig?

Een paar vragen…

Wil een klant wel dat een klacht via e-mail of een appje wordt opgelost? Of zou het toch beter zijn om gewoon de telefoon te pakken? En moet je wel op elke e-mailwisseling reageren met een antwoordmail, of zou je niet gewoon even een afspraak met hem of haar kunnen maken? Ja, ook ik betrap mijzelf erop dat ik soms veel tijd besteed aan het vinden van de juiste mailtekst, terwijl blijkt dat alles sneller duidelijk is na een kort persoonlijk gesprek.

Doe d’r wat an!

Er is niets mis met elkaar in de ogen kijken, een persoonlijke ontmoeting of een ronde tafelgesprek. Het lijkt er alleen soms op dat we het spreken verleerd zijn en minder echte aandacht voor elkaar hebben. Daarom is dit een oproep om er zelf iets aan te doen. Mijn dagelijkse werk bestaat uit adviseren, netwerken en verbinden. “Doe d’r wat an”, als je zelf ook vindt dat teveel smartphone gebruik kan leiden tot vermeende desinteresse of slechts vluchtige, niets zeggende relaties. Dus minder selfies, of moet ik ‘selfish’ zeggen, en veel meer samen doen.

Netwerken en verbinden kan echt anders!

Reageren wordt op prijs gesteld. Durf jij met mij een goed gesprek te starten?

Bel maar voor een kop koffie!

René Hoogenberk – Telefoonnummer: 06 – 22 741 749

NB: Er is overigens nog iets waar ik, naast de smartphone discussie, met verbazing naar kijk. In een recent bericht gaven we aan dat 13.000 leerbanen voor het MBO verdwenen zijn en er druk bij het UWV ontstaat. Nu enkele weken later is dat al opgelopen tot een tekort aan ruim 19.000 stageplaatsen! Daarom een oproep voor extra aandacht aan werkgevers om ervoor te zorgen dat er een gezonde aanwas blijft.

14 sep 2020